براساس گزارش State of Mobile 2025 از شرکت Sensor Tower، بازار اپلیکیشنهای موبایلی سال ۲۰۲۴ را با موفقیت به پایان رسانده است. براساس این گزارش در سال ۲۰۲۴ خریدهای درون اپلیکیشنی (IAP) در پلتفرم iOS و اندروید برای اولین بار به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است که یک رشد ۱۳ درصدی را به نسبت سال پیش از آن نشان میدهد و بیشترین نرخ رشد این بازار از سال ۲۰۲۱ تا امروز است. این مبلغ مخارجی مثل خریدهای درون اپلیکیشنی، اشتراکها و اپلیکیشن و بازیهای پولی را در بر میگیرد.
به گزارش پیوست، بازار اپلیکیشنهای موبایلی در سال ۲۰۲۴ با وجود ثبات تعداد دانلودها، رشد خوبی را از لحاظ میزان درآمد تجربه کرده است. یکی از دلایل این رشد را میتوان افزایش زمانی دانست که کاربران پشت دستگاههای موبایلی خود سپری میکنند.
گفتنی است که طبق گزارش سنسور تاور، با اینکه سال ۲۰۲۴ هم زمان سپری شده پشت گوشیها نسبت به سال پیشین خود افزایش یافت، اما نرخ افزایش به دلایلی مثل خستگی و کلافگی دیجیتال قدرت گذشته را ندارد و اولین نشانههای ثبات یا حتی کاهش در آینده به چشم میخورد.
طبق دادههای این گزارش درآمد بخش موبایلی در بزرگترین بازار خود یعنی ایالات متحده به بیش ۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ رسیده است و در جایگاه دوم و سوم نیز به ترتیب چین و ژاپن با ۲۵ و ۱۶ میلیارد دلار قرار دارند.
از میان کشورهای منطقه نیز عربستان سعودی و ترکیه به ترتیب با حجم ۱.۱۴ میلیارد دلار و ۱.۰۱ میلیارد دلار در جایگاه ۱۶ تا ۱۹ این بازار قرار گرفتهاند.
با این حال از لحاظ تعداد دانلود اپلیکیشن ترتیب کشورهای منطقه کمی متفاوت است و پاکستان در جایگاه ۹ جهان و اول منطقه قرار دارد و پس از آن به ترتیب مصر (۱۴ جهانی) و عربستان سعودی (۱۹ جهانی) در لیست ۲۰ کشور برتر جهان هستند.
بلوغ بازار پس از یک و نیم دهه؛ ثبات نسبی تعداد دانلودها
بازار اپلیکیشنها نیز طبق گزارش سنسورتاور پس از یک و نیم دهه پس از راهاندازی فروشگاه اپلیکیشن اپل، اولین فروشگاه اپلیکیشن موبایلی، به ثبات نسبی در سراسر جهان نزدیک میشود. با وجود افزایش چشمگیر درآمد بخش موبایل، تعداد دانلودها در iOS و گوگل پلی تقریبا بدون تغییر و در حدود ۱۳۶ میلیارد دانلود باقی مانده است.
سنسور تاور میگوید از آنجایی که سرعت فعال شدن گوشیهای جدید کمتر شده است و بسیاری از کاربران تا همین حالا بسیاری از اپلیکیشنهای مورد علاقه خود را پیدا کردهاند، از سال ۲۰۲۰ تا به امسال آمار دانلودها بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیارد مورد به ثبات رسیده است.
زمان استفاده از گوشی به اوج خود رسیده است
با این حال براساس این گزارش زمانی که کاربران پشت گوشیهای خود سپری میکنند در یک اوج بیسابقه است. مصرفکنندگان براساس این گزارش به صورت میانگین ۳.۵ ساعت در روز را پشت گوشیهای خود سپری کردهاند و در مجموع ۴.۲ هزار میلیارد ساعت از زمان کاربران به این دستگاهها اختصاص یافته است. دادههای این گزارش نشان میدهد که کاربران هندی بیشترین سهم را از این ۴.۲ هزار میلیارد ساعت دارند که البته با توجه به جایگاه هند به عنوان پرجمعیتترین کشور جهان منطقی به نظر میرسد.
از میان کشورهای منطقه نیز ترکیه با جایگاه ۸ جهانی در جایگاه اول و پس از آن نیز پاکستان و مصر نیز در جایگاه ۱۲ و ۱۳ جهان قرار دارند.
با این حال سنسورتاور میگوید به دلیل خستگی و کلافگی دیجیتال باعث شده تا اولین نشانههای کاهش استفاده مصرفکنندگان از گوشی پدیدار شود. در حالی که سال ۲۰۲۳ زمان استفاده از گوشی کاربران ۷.۷ درصد به نسبت سال پیش از آن افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۴ تنها رشد ۵.۸ درصدی را شاهد بودیم و در یک سری از بازارهای مهم گوشی هوشمند از جمله ایالات متحده، ژاپن،کره شمالی و چین زمان استفاده از گوشی تقریبا بدون تغییر بود.
افزایش درآمد با وجود ثبات دانلودها؛ درآمد موبایل گیمینگ پس از سالها کاهش ۴ درصد افزایش یافت
سنسورتاور میگوید با وجود ثبات دانلودها و کاهش سرعت افزایش زمانی که کاربران پشت گوشی سپری میکنند، تاثیر منفی این موضوع در بخش درآمد اپلیکیشنها مشاهده نمیشود. درآمد خریدهای درون اپلیکیشنی، اپلیکیشنهای پولی و بازیها در سال ۲۰۲۴ در iOS و گوگل پلی در مجموع به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که یک رشد خیره کننده ۱۳ درصدی را به نسبت سال قبل نشان میدهد.
بیشترین رشد درآمدی مربوط به بخش غیرگیمینگ با جهش ۲۳ درصدی به نسبت سال گذشته است اما صنعت موبایل گیمینگ هم در سال ۲۰۲۴ با رشد ۴ درصدی به سالهای متوالی کاهش درآمد خود پایان داد.
براساس این گزارش بزرگترین بازار جهان همچنان ایالات متحده است که در سال ۲۰۲۴ با بیش از ۵۲ میلیارد دلار درآمد (بیش از یک سوم مجموع جهانی) یک رشد ۱۶ درصدی را بالاتر از میانگین بینالمللی تجربه کرد.
گفتنی است که اروپا از لحاظ نرخ رشد سالانه از وضعیت بهتری نسبت به ایالات متحده داشت و درآمد موبایلی این منطقه رشد خیره کننده ۲۴ درصدی را که تقریبا دو برابر رشد بینالمللی است، تجربه کرد. سنسور تاور میگوید بازار اروپا بخش عمده رشد خود را مدیون بزرگترین بازارهای منطقه یعنی انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا است.
بازگشت موبایل گیمینگ
درآمد بخش بازیهای موبایلی در سال ۲۰۲۴ براساس گزارش سنسور تاور تا ۴ درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش یافت و به ۸۱ میلیارد رسید که به بازگشت احتمالی این بازار پس از دو سال ریزش درآمد پی در پی اشاره میکند. طبق این گزارش بازیهای موبایلی بیشتر رشد خود را مدیون عملکرد خوب کشورهای منطقه AMER (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) و EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) بودند اما عملکرد ضعیف بزرگترین بازارهای منطقه APAC (آسیا اقیانوسیه) همچون ژاپن، چین و کره جنوبی مانع از رشد بیشتر این بازار شد.
با این حال تعداد دانلودهای بخش بازیهای موبایلی با یک کاهش ۶ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۳ در سال ۲۰۲۴ به ۴۹.۶ میلیارد مورد ریزش کرد.
سنسور تاور میگوید علیرغم ریزش دانلودها، مصرفکنندگان زمان بیشتری را پشت دستگاههای موبایلی سپری میکنند و مقدار خریدها نیز به لطف بهبود تجربه گیمینگ و استراتژیهای درآمد زایی افزایش یافته است.
هوش مصنوعی در جای جای بازار موبایلی
سنسور تاور میگوید اپلیکیشنهای هوش مصنوعی به همین زودی به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شدهاند. درآمد IAP چتباتهای هوش مصنوعی و اپلیکیشنهای هوش مصنوعی مولد طبق این گزارش در سال ۲۰۲۴ به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده با فاصله زیاد بزرگترین بازار هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۴ بود و حدود ۴۵ درصد از درآمد جهانی را به خود اختصاص میدهد. انگلستان در جایگاه دوم ۴ درصد از درآمد را تامین کرده است و پس از آن نیز به ترتیب آلمان با ۴، ژاپن با ۳ و کانادا نیز با ۳ درصد در جایگاههای سوم تا پنجم قرار دارند.
گفتنی است که از بین کشورهای منطقهای که آمار آن در گزارش سنسور تاور منتشر شده است نیز به ترتیب بازار عربستان سعودی با درآمد ۱۶.۶ میلیون دلاری از بخش اپلیکیشنهای هوش مصنوعی در جایگاه اول قرار دارد و ترکیه و امارات نیز هردو با ۱۳.۳ میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار میگیرند. در این بین ترکیه با رشد بیش از ۵ برابری (۵۱۰ درصد) بیشترین میزبان رشد را به نسبت سال ۲۰۲۳ تجربه کرده است.
هوش مصنوعی مولد به فراتر از هنر و چتباتها توسعه مییابد
با وجود اینکه هوش مصنوعی مولد در بازار گوشیها بیشتر در قالب چتبات و ابزارهای هنری و مولد تصویر استفاده میشود اما سنسور تاور میگوید شرایط این بازار در حال تغییر است و فناوری هوش مصنوعی در حال توسعه به فراتر از کاربردهای هنری و چتباتها است.
طبق این گزارش پانزده دسته مختلف حداقل ۱۰۰ اپلیکیشن در دو سال گذشته عباراتی مرتبط با هوش مصنوعی را به نام یا توصیف خود اضافه کردهاند و دستههایی مثل خلاقیت (Productivity)، عکس و ویدیو و آموزش از جمله دستههای مهم با پتانسیل رشد هوش مصنوعی هستند و بخشهای دیگری مثل سبک زندگی (Lifestyle)، امور مالی، موسیقی و خرید نیز با این فناوری دستخوش تغییر میشوند.