شرکت ASL Aspire به دنبال بازیسازی آموزش STEM برای کودکان ناشنوا است
مهارتهای سواد ضعیف برای چندین دهه جامعه ناشنوایان و افراد کم شنوا را تحت تاثیر قرار داده است. نرخ میانگین سواد فارغالتحصیلان ناشنوا در مقطع دبیرستان از ابتدای قرن ۲۰ در سطح کلاس چهارم باقی مانده است، طبق گزارش مرکز ملی تحقیقات آموزش ویژه . آوردن مفاهیم STEM به این ترکیب - واژگانی که در زبان اشاره آمریکایی (ASL) محدود است - تنها موانع بیشتری برای کودکان ناشنوا به ارمغان میآورد.
این مسئلهای است که استارتاپ ASL Aspire، یکی از شرکتهایی که در مسابقه Startup Battlefield 200 TechCrunch Disrupt ارائه شد، امیدوار است با رویکرد بازیمحور خود به آموزش STEM حل کند.
تیم ASL Aspire با دانشمندان و ریاضیدانان ناشنوا همکاری میکند که واژگان فنی در زبان اشاره آمریکایی را استانداردسازی میکنند تا محتوای آموزشی برای معلمان ایجاد کنند که در برنامههای درسی موجود خود ادغام کنند.
ASL Aspire که رسماً در سال ۲۰۲۲ راهاندازی شد، در ابتدا به دانشآموزان مقطع متوسطه هدف گرفته، اما در حال تهیه محتوای آموزشی برای دانشآموزان از مهدکودک تا کلاس دوازدهم است. عایشه قاضی، بنیانگذار و مدیر عملیات ASL Aspire، گفت که دانشآموزان دبیرستانی نیز از این پلتفرم بهرهمند شدهاند، زیرا بسیاری از آنها از همکلاسیهای شنوا عقب ماندهاند.
قاضی به TechCrunch گفت که همبنیانگذار او، مونا جواد، ایده راهاندازی این شرکت را زمانی که هر دو در دانشگاه ایلینوی، اوربانا شمپین تحصیل میکردند، بدست آورد. جواد در حال کار بر روی دکترای خود در علم گفتار و شنیدار است.
"[جواد] مستقیماً در آزمایشگاهی با دانشمندان ناشنوا کار کرد، و بنابراین او دید که بزرگترین شکاف در زبان در STEM بود،" قاضی به TechCrunch گفت. "حدود 10 درصد از آمریکاییها ناشنوا یا کم شنوا هستند، اما تنها حدود 0.1 درصد در زمینههای STEM هستند."
در طول تحصیلات خود، جواد متوجه شد که تحقیقات زیادی در مورد نحوه کمک به کودکان ناشنوا برای یادگیری موضوعات STEM وجود دارد، اما کسی واقعاً اقدامی برای آوردن این یافتهها از دنیای تحقیقات به دنیای تجاری نکرده بود.
بنابراین در سال ۲۰۲۱، او از قاضی، دوستش که آن زمان (و هنوز هم) در حال تحصیل در رشته علوم کامپیوتر بود، پرسید که آیا میخواهد به او در تأسیس این شرکت بپیوندد. و این یکی از آن لحظات بود، "البته، چرا که نه؟": یک زوج از سال اولیهای 17 ساله که واقعاً نمیدانستند در چه مسیری وارد میشوند، بر اساس روایت قاضی.
اما چون آنها هنوز دانشجو بودند، از حمایت دانشگاه برخوردار بودند که بودجه آزمایشهای اولیه و نمونههای وب اپلیکیشن آنها را تأمین کرد و کمک کرد تا تکنولوژی و محتوای آموزشی به مدارس محلی وارد شود.
"این یک برکت در پوشش بود که ما توانستیم این کارها را از همان ابتدا انجام دهیم و از روز اول در سیستم مدرسه حضور داشته باشیم،" قاضی گفت.
در سال ۲۰۲۳، ASL Aspire آزمایشهایی با پنج مدرسه انجام داد که به حدود ۲۰۰ کودک، عمدتاً در کالیفرنیا کمک کرد. استارتاپ در تلاش است تا مستقیماً به نواحی مدرسه بفروشد تا به بیشترین رسیدگی برسد، فرایند فروشی که در بهترین مواقع دشوار است.
"دوره بودجه کوتاه است، معمولاً از ژانویه تا مارس، بنابراین تلاش برای وارد شدن درست زمانی که باز میشود، سخت است،" قاضی گفت و اشاره کرد که ASL Aspire همچنین باید وقت ارائه بهگونهای تنظیم شود که آنها قبل از باز شدن این پنجره ارزش پیشنهادی خود را به تصمیمگیرندگان مدرسه ارائه کرده باشند.
استارتاپ که موفق به جمعآوری ۴۰۰,۰۰۰ دلار در پول تحقیقات شده است، همچنین با سایر موسسات آموزشی مانند مرکز فضایی هیوستون و باغ وحش سنت لوئیس همکاری میکند، طبق گفته قاضی.
سال آینده، ASL Aspire مدارس ناشنوایان مسکونی در فرمنت و ریورساید را هدف قرار داده است، اگر همه چیز با مکالمات بودجهای به خوبی پیش رود. قاضی همچنین گفت که در آینده، تیم امیدوار است رویکرد یادگیری بازیمحور خود را فراتر از STEM و به تمامی موضوعات گسترش دهد.
"این یک مبارزه به سمت بالا است، اما در نهایت ارزشش را دارد، زیرا شما تنها یک بچه را کمک نمیکنید ... مثل اینکه در پایان روز، من 2000 دانشآموزی که قادر به استفاده از اپلیکیشن ما خواهند بود خواهم داشت،" قاضی گفت.