صحبت با دودو: صداهای مصنوعی گونههای منقرض شده برای افزایش آگاهی از بحران تنوع زیستی
در نوآورانهترین استفاده از هوش مصنوعی، موزه جانورشناسی دانشگاه کمبریج حیوانات منقرض شده را به زندگی باز میگرداند—حداقل در معنای گفتگویی.
این پروژه منحصربهفرد یک ماهه که از روز سهشنبه آغاز میشود، به بیش از دوازده نمایشگاه موزه از جمله سوسک آمریکایی، پاندای قرمز، اسکلت نهنگ بالهای و حتی باقیماندههای دودو اجازه میدهد تا با بازدیدکنندگان "صحبت کنند".
فناوری هوش مصنوعی این موجودات کهنسال را قادر میسازد داستانها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و هدف آن ارتقاء درک عمیقتر از زندگی آنها و بحران تنوع زیستی است.
جک اشبی، معاون مدیر موزه، درباره پتانسیل این پروژه برای تغییر دیدگاه عمومی نسبت به این حیوانات هیجانزده است. "موزهها از هوش مصنوعی به طرق مختلف استفاده میکنند، اما ما فکر میکنیم این اولین باری است که از دیدگاه اشیاء صحبت میکنیم," اشبی توضیح داد.
"بخشی از این آزمایش این است که ببینیم آیا با دادن صدای خاص به این حیوانات، مردم به صورت متفاوتی درباره آنها فکر میکنند. آیا میتوانیم دیدگاه عمومی نسبت به سوسک را با دادن صدا به آن تغییر دهیم؟"
گفتگو با آثار: هوش مصنوعی و شخصیتها
پروژهای که توسط دیدگاههای طبیعی توسعه یافته است، از مدلهای هوش مصنوعی استفاده میکند که به هر یک از نمایشگاههای حیوانات صدایی منحصربهفرد، شخصیت و حتی لهجهای خاص میدهد. بازدیدکنندگان میتوانند از طریق تلفنهای همراه خود، به صورت صوتی یا متنی، با این نمایشگاهها گفتگو کنند.
این بحثهای مجازی جزئیاتی درباره زندگی حیوانات روی زمین، محل طبیعی زندگی و چالشهایی که با آن روبرو بودهاند ارائه میدهد و هدف آن مقابله با بیتفاوتی عمومی نسبت به بحران کنونی تنوع زیستی است.
سیستم هوش مصنوعی هر حیوان به طور خاص با جزئیاتی درباره محل زندگی نمونه، محیط طبیعی آن و سفر آن به موزه برنامهریزی شده است. به عنوان مثال، نمایشگاه پاندا قرمز لهجهای هیمالایی جزئی دارد، در حالی که اردک زبان بریتانیایی و جهنده استرالیایی با لهجهای استرالیایی صحبت میکند.
این سیستم به گونهای طراحی شده است که تن و زبان خود را متناسب با سن و زبان بازدیدکننده تعدیل کند، و تجربه را برای طیف گستردهای از مخاطبان قابل دسترس نماید. بازدیدکنندگان میتوانند با حیوانات به بیش از ۲۰ زبان، از جمله اسپانیایی و ژاپنی، گفتگو کنند.
در طول این گفتگوهای زنده، انتظار میرود بازدیدکنندگان بیشتر از آنچه که بر روی برچسبهای استاندارد موزه نمایش داده میشود، یاد بگیرند. "وقتی با این حیوانات صحبت میکنید، آنها واقعاً به عنوان شخصیتهایی ظاهر میشوند؛ تجربهای بسیار عجیب است," اشبی گفت .
"من ابتدا چیزهایی مانند ‘کجا زندگی میکردید؟’ و ‘چگونه مردید؟’ پرسیدم، اما در نهایت به سوالاتی بیشتر انسانمحور رسیدم."
تغییر دیدگاهها درباره حیوانات از طریق هوش مصنوعی
این ابتکار مبتنی بر هوش مصنوعی هدفش تعمیق ارتباط مردم با طبیعت با ارائه تجربه موزهای بیشتر دخیل کننده و تعاملی است. به عنوان بخشی از این پروژه، موزه گفتگوهای بازدیدکنندگان با نمایشگاهها را تحلیل میکند تا به بینشی درباره نوع اطلاعاتی که مردم درباره نمونهها جستجو میکنند، دست یابد.
در حالی که هوش مصنوعی سوالاتی مانند “درباره زندگی در اقیانوس باز به من بگو” را برای نهنگ باله پیشنهاد میکند، بازدیدکنندگان تشویق میشوند که هر چه میخواهند بپرسند، که منجر به تعاملات شخصیتر و تاملبرانگیزتر میشود.
هدف نهایی پروژه تغییر دیدگاه مردم نسبت به حیواناتی است که ملاقات میکنند. با دادن صدایی به این نمونهها، موزه امیدوار است که بازدیدکنندگان نه تنها بیشتر درباره گونههای فردی بیاموزند بلکه درباره چالشهای گستردهتر از دست دادن تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست نیز تامل کنند.
اشبی و تیمش مشتاقند ببینند که این فناوری چگونه نگرشهای عمومی را تحت تاثیر قرار میدهد و آیا این “حیوانات سخنگو” میتوانند سطح جدیدی از همدلی و کنجکاوی درباره دنیای طبیعی برانگیزند.