تکنولوژی

هر چشم ۸K: دوربین انقلابی که می تواند اپل ویژن پرو را نجات دهد

در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC24)، اپل نسخه جدید visionOS 2 و همکاری با شرکت Blackmagic Design برای تولید دوربین فیلم دیجیتالی حرفه‌ای برای فیلمبرداری استریوسکوپی غوطه‌ور را معرفی کرد. این دوربین جدید از طراحی دو حسگر و لنزهای با فوکوس ثابت استفاده می‌کند. احتمالاً تأثیر زیادی بر تولید محتوای سه‌بعدی و مصرف آن، به ویژه با هدست Vision Pro، دارد.

در حرکتی شگفت‌انگیز که باعث هیجان در صنایع فناوری و فیلم شده است، اپل بازگشت خود به بازار دوربین‌ها را اعلام کرده است - اما نه به‌صورتی که بسیاری انتظار داشتند.

در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان امسال (WWDC24)، اپل visionOS 2 را معرفی کرد که ویژگی‌های جدیدی برای هدست Vision Pro آن‌ها به ارمغان آورد و اعلام کرد که این نسخه به‌صورت جهانی منتشر خواهد شد.

اما شگفتی واقعی از جایی غیرمنتظره آمد: شرکت سازنده دوربین‌های باکیفیت Blackmagic Design از همکاری با اپل برای تولید اولین دوربین فیلم دیجیتال حرفه‌ای که به‌طور خاص برای فیلمبرداری استریوسکوپی غوطه‌ور طراحی شده است، پرده برداشت.

این دوربین جدید که بر اساس خط تولید URSA Cine از Blackmagic ساخته شده است، از طراحی دو حسگر انقلابی و لنزهای با فوکوس ثابت دوتایی بهره می‌برد. این اعلامیه باعث گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نقشه‌های اپل، به‌ویژه در ارتباط با Vision Pro و تمرکز گسترده‌تر آن‌ها بر تولید ویدئو و چشم‌انداز فناوری آن‌ها شد.

چگونه تصویربرداری سه‌بعدی به‌وجود آمد؟

مفهوم تصویربرداری استریوسکوپی به اوایل قرن نوزدهم بازمی‌گردد، با دستگاه‌هایی مانند استریوسکوپ که به محبویت این فناوری کمک کردند. این دستگاه‌های ابتدایی بر همان اصول اولیه هدست‌های VR مدرن کار می‌کردند: ارائه تصویر جداگانه به هر چشم برای ایجاد توهم عمق.

صنعت فیلم ابتدایی‌ترین آزمایش‌ها را با 3D در اواخر دهه ۱۸۹۰ انجام داد، اما در دهه ۱۹۵۰ بود که فیلم‌های سه‌بعدی اولین دوران طلایی واقعی خود را تجربه کردند. این احیا بیشتر به دلیل اختراع ورقه‌های پلاستیکی Polaroid بود که تولید و توزیع عینک‌های سه‌بعدی را بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر کرد.

اما تا اواخر دهه ۱۹۵۰ دوباره علاقه کاهش یافت و در دهه ۱۹۸۰ با رشد IMAX دوباره به‌وجود آمد.💠 ترین رونق اخیر 3D در حدود سال ۲۰۰۳ آغاز شد، همزمان با توسعه دوربین‌های دیجیتال موشن پیکچر و بهبودهای در فناوری نمایش خانگی. اما تا سال ۲۰۱۱، فیلم‌های سه‌بعدی بار دیگر دچار افول شدند، که ما را به زمان حال می‌رساند.

فناوری پشت دوربین جدید اپل

بر اساس URSA Cine، این دوربین تازه معرفی شده دارای حسگرهای دوقلوی ۸۱۶۰ در ۷۲۰۰ و لنزهای ادغام‌شده است. این گیرش با وضوح بالا برای نمایشگرهای نصب‌شده بر روی صورت مانند Vision Pro که تخمین زده می‌شود وضوحی در حدود ۳۶۶۰ در ۳۱۴۲ برای هر چشم داشته باشد، حیاتی است - که به‌طور قابل توجهی بالاتر از بیشتر هدست‌های VR و AR است.

دوربین همچنین یک درایو اختصاصی برای مدیریت الزامات بزرگ داده‌ای چنین گیرش با استلال بالا را داراست.

در حالی که تجربه مشاهده Vision Pro مورد ستایش قرار گرفته است، برخی از کارشناسان صنعت، مانند پالمر لاکی (بنیان‌گذار Oculus)، پیشنهاد داده‌اند که حتی وضوح‌های بالاتر - حدود ۸۰۰۰ در ۸۰۰۰ پیکسل برای هر چشم - ممکن است برای حذف کامل اثرات پیکسلی در VR لازم باشد.

ورود دیرهنگام اپل به VR

ورود اپل به VR با Vision Pro تقریباً یک دهه پس از شروع رونق اخیر هدست‌های VR انجام شده است. این ورود دیرهنگام توجه‌ها را جلب کرده است، به‌ویژه با توجه به چالش‌های مستمر فناوری VR از جمله حالت تهوع حرکتی، وزن هدست و محدودیت‌های باتری.

روش اپل با Vision Pro به نظر می‌رسد که برخی از این مشکلات را دور می‌زند با تمرکز بر اپلیکیشن‌های بهره‌وری که در پنجره‌های مجازی بزرگ مشاهده می‌شوند و نه تلاش برای حل مشکلات بنیادی VR.

با این حال، قیمت ۳۵۰۰ دلاری این دستگاه مانعی اساسی برای پذیرش آن بوده و گزارش‌ها حاکی از عملکرد ضعیف در فروش سال اول هستند.

علی‌رغم این چالش‌ها، Vision Pro نمایانگر یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای اپل است و شرکت بر پتانسیل آن تاکید دارد. یکی از زمینه‌هایی که هدست مورد ستایش قرار گرفته است، مصرف رسانه است و به کاربران اجازه می‌دهد فیلم‌ها را تماشا کنند یا بازی‌ها را در سینمای مجازی خود بازی کنند.

در اینجا، استراتژی اکوسیستم اپل به بازی می‌آید. به عنوان شرکتی که به ایجاد اکوسیستم‌های محصولی متصل شناخته شده است، اپل به احتمال زیاد دوربین Blackmagic را به عنوان اجزای کلیدی در یک خط تولید و مصرف محتوای جدید قرار می‌دهد.

با اپل TV+ که قبلاً در پورتفولیو آن‌ها قرار دارد، انتظار داریم که تولید محتوای خاصی برای تجربه Vision Pro افزایش یابد.

آینده محتوای سه‌بعدی

اکنون سوال این است: چه نوع محتوایی خواهیم دید و چگونه فروش Vision Pro را تقویت خواهد کرد؟ به طور تاریخی، محتوای سه‌بعدی موفق بیشتر تجربی بوده‌اند و مشاهده‌گران را در محیط‌هایی قرار می‌دهند که نمی‌توانند به راحتی در زندگی واقعی دسترسی داشته باشند - مستندهای طبیعت، ورزشی‌های سطح بالا یا فیلم‌های وحشتناک.

در سال های اخیر، همچنین گرایشی به سمت فیلم‌های تک‌براش با هدف ایجاد تجربه‌ای غوطه وره‌ تر برای مشاهده‌گر وجود داشته است. فیلم‌هایی مانند «بردمن» و «۱۹۱۷» این تکنیک را به تصویر می‌کشند، و ترکیب این سبک با گیرش سه‌بعدی با کیفیت بالا می‌تواند محتوایی خارق‌العاده ایجاد کند.

با این حال، میدان دید ثابت ۱۸۰ درجه دوربین جدید، برخی چالش‌های خلاقانه را به همراه دارد. تولیدات سنتی به انواع لنزها و فاصله‌های کانونی برای داستان‌گویی تکیه دارند، و این محدودیت ممکن است فیلمسازان را مجبور کند تکنیک‌های خود را تطبیق دهند.

پخش ورزشی منطقه‌ای است که این فناوری می‌تواند در آن براق شود. تاریخچه Blackmagic در فناوری پخش و پتانسیل غوطه وری فیلمبرداری ۳D در کنار میدان یا زمین بازی می‌تواند راه‌های جدیدی برای سرگرمی ورزشی باز کند.

گام بعدی اپل در این حوزه چیست؟

در حالی که حرکت اپل به سمت فیلمبرداری حرفه‌ای سه‌بعدی هیجان‌انگیز است، با چالش‌هایی روبرو است. تاریخچه فناوری ۳D مملو از شروع‌های نادرست و عرصه‌های ناکام است. پذیرش تلویزیون‌ها و فیلم‌های سه‌بعدی توسط مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر بی‌روح بوده و هدست‌های VR هنوز موفقیت عمومی پیدا نکرده‌اند.

با این حال، اپل سابقه ورود دیرهنگام به بازارها و حتی تسلط بر آن‌ها از طریق تجربه کاربری برتر و یکپارچه سازی اکوسیستم را دارد.

ترکیب فناوری گیرش با‌کیفیت بالا، دستگاه نمایش cutting-edge و قابلیت‌های تولید محتوای اپل می‌تواند یک طوفان کامل برای محتوای سه‌بعدی ایجاد کند.

قیمت Vision Pro و دوربین جدید (که به احتمال زیاد به مراتب بیشتر از قیمت پایه ۱۵۰۰۰ دلاری URSA Cine) ممکن است پذیرش اولیه را به حرفه‌ای‌ها و علاقه‌مندان محدود کند.

با این حال، اگر اپل بتواند موارد استفاده جذاب را نشان دهد و محتوای ساخته‌شده را به نمایش بگذارد، ممکن است پذیرش گسترده‌تری را سوق دهد.

همکاری اپل با Blackmagic Design یک شرط بندی جسورانه بر آینده فیلمبرداری غوطه ور است.

با ایجاد دستگاه گیرش با‌کیفیت بالا که به‌طور خاص برای پلتفرم VR آن‌ها طراحی شده است، اپل خود را در خط مقدم یک انقلاب بالقوه در ایجاد و مصرف رسانه‌های تصویری قرار داده است.

اگرچه چالش‌هایی باقی مانده است، ترکیب رویکرد اکوسیستم اپل، تخصص دوربین Blackmagic و قابلیت‌های در حال افزایش فناوری VR ممکن است در نهایت پتانسیل طولانی وعده داده شده از تجربه‌های سه‌بعدی واقعاً غوطه ور را نسخه‌دهی کند. همانطور که اپل به پیشروی در این مرز جدید ادامه می‌دهد، یک چیز روشن است: آینده رسانه‌های تصویری به احتمال زیاد به صورت سه‌بعدی خواهد بود.

توسط
Interesting Engineering
منبع
Interesting Engineering
نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

بازگشت به بالا