انویدیا با استفاده از Jetson Thor به عنوان ‘چکیشه’ قصد دارابر رشد رباتهای انساننما را در سال ۲۰۲۵ تحت سلطه قرار دهد.
پس از رشد سریع هوش مصنوعی، انویدیا بازار GPU و شتابدهندههای هوش مصنوعی را در دست گرفته و ارزش آن به بیش از ۳ تریلیون دلار رسیده است. اکنون این شرکت به سمت حوزه رباتیک حرکت کرده است و Deepu Talla، معاون رباتیک، این تغییر مسیر را ‘لحظه ChatGPT برای هوش مصنوعی فیزیکی و رباتیک’ مینامد.
بر اساس گزارشی از فایننشال تایمز ، در نیمه اول سال ۲۰۲۵، انویدیا یک کامپیوتر ویژه در بستر Jetson به عنوان یک محصول جدید در عرصه رباتیک خود معرفی خواهد کرد. Jetson Thor یک کامپیوتر کامپکت است که هدف آن قرار دادن انویدیا به عنوان پلتفرم اصلی برای رباتهای انساننما است.
Talla توضیح داد که این اقدام به عنوان پاسخی به دو پیشرفت فنی آغاز شده است. این پیشرفتها شامل پیشرفت سریع هوش مصنوعی مولد و توانمندیهای بهتر برای آموزش رباتها در محیطهای شبیهسازی پیچیده است. “این تغییر یک حرکت حساب شده بر مبنای پیشرفتهای تکنولوژیکی ما و آمادگی بازار است،” Tallaaاذعان کرد.
با قدرتمند کردن توسعهدهندگان برای بهرهبرداری از توان کامل هوش مصنوعی مولد و شبیهسازیهای پیشرفته، انویدیا هدف دارد که به یک رهبر در <@a href="https://interestingengineering.com/innovation/top-7-stories-in-robotics-2024" target="_blank" rel="dofollow">رباتیک تبدیل شود.
Jetson Thor برای موفقیت در رباتیک نسل بعدی مقدر شده است
در یک مصاحبه، Talla ذکر کرد که بازار به یک “نقطه عطف” برای هوش مصنوعی فیزیکی و رباتیک رسیده است. استراتژی انویدیا برای رقابت مستقیم با سازندگان مستقر مانند تسلا و Figure AI نیست.
بجای آن، شرکت برنامه دارد که خدمات OEM ضروری را به یک شبکه وسیع از سازندگان رباتها فراهم کند. “هدف ما توانمندسازی صدها هزار مبتکر در عرصه رباتیک با ابزارهایی است که برای خلق و تکامل نیاز دارند،” Talla در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو توضیح داد.
پلتفرم انویدیا Jetson یک اکوسیستم جامع برای دستگاههای با قدرت هوش مصنوعی است که مجموعهای از ماژولها (SoMs)، نرمافزارها و ابزارهای توسعه را شامل میشود. بر اساس این پلتفرم کامپیوترهای Jetson ساخته شدهاند که دستگاههای خاصی مانند کیتهای توسعه یا کامپیوترهای آماده تولید با بهرهگیری از ماژولهای Jetson هستند.
اضافهگیری جدید به این بستر Jetson Thor است، یک کامپیوتر ویژه طراحی شده برای تأمین قدرت رباتهای انساننمای پیچیده، که انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ عرضه شود.
Jetson Thor با قابلیت انجام ۲۰۰۰ ترافلاپ، برای مواجهه با چالشبرانگیزترین وظایف هوش مصنوعی با سرعت و کارایی بیسابقه مهندسی شده است. این قدرت به رباتهای انساننما امکان میدهد که عملکردهای پیچیدهای مانند شناسایی اشیای زنده، پردازش زبان طبیعی، و ناوبری مستقل انجام دهند.
در فوریه ۲۰۲۴، بیش از یک میلیون توسعهدهنده در سراسر جهان به طور فعال از پلتفرم Jetson برای پیشگامان فناوری هوش مصنوعی در مرز و فناوری رباتیک استفاده میکردند. بیش از ۶۰۰۰ شرکت، یکسوم از آنها استارتاپها، این ابزارها را در محصولاتشان ادغام کردهاند، به این معنی که جامعهای پررونق برای این محصولات و یک بنیان مطمئن برای انویدیا برای ساخت و توسعه بر روی آن وجود دارد.
پشته تکنولوژی انویدیا لبه رقابتی در رباتیک را تقویت میکند
در تلاشی برای تبدیل شدن به پلتفرم ضروری برای توسعهدهندگان رباتیک، انویدیا به طور دقیق یک پشته رباتیک کامل ایجاد کرده است که شامل همه چیز از سیستمهای DGX برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی تا پلتفرم Omniverse برای خلق دوقلوهای دیجیتال و همچنین سختافزار قدرتمند Jetson میشود.
در سال گذشته، پیشرفتها در پیوند ‘درهمتبعیض سیم-به-واقعیت’ چشمگیر بوده است، که شبیهسازیها را با هوش مصنوعی مولد به روشهایی بیسابقه ترکیب میکند. “فاصله بین محیطهای شبیهسازی و کاربردهای دنیای واقعی به طور چشمگیری کاهش یافته است، امکانپذیریهای جدیدی برای توسعه رباتیک را باز کرده است،” مدیران انویدیا تاکید کردند.
Rev Lebaredian، معاون رئیس پلتفرم Omniverse و تکنولوژی شبیهسازی در انویدیا، در این تلاش نقشی حیاتی دارد. او روزهای خود را به توسعه نمایههای دیجیتال فیزیکی دقیق از دنیای واقعی، که به عنوان دوقلوهای دیجیتال شناخته میشوند، که برای آموزش هوش مصنوعی در یک محیط مجازی کنترل شده ضروری هستند، میپردازد. “خلق سیستمهای رباتیک هوشمند با یک پایه دیجیتال قوی که در آنها میتوانند بیاموزند و تکامل یابند، آغاز میشود،” Lebaredian توضیح میدهد.
متنوعسازی استراتژیک و پیشیگرفتن از رقبا
حرکت انویدیا به سمت رباتیک در زمانی میآید که بازیکنان بزرگ تکنولوژی مانند آمازون و گوگل تلاش میکنند وابستگی خود به چیپهای هوش مصنوعی خارجی را کاهش دهند و خودشان را توسعه دهند، اما انویدیا همچنان بر بخشهای کلیدی بازار تأثیر میگذارد. به ویژه، انویدیا یک تأمینکننده کلیدی برای ربات انساننمای تسلا، Optimus، و پروژههای دیگر باقی میماند.
سرمایهگذاریهای استراتژیک اخیراً نیز تعهد انویدیا به رباتیک را تاکید میکند. این شرکت یکی از سرمایهگذاران کلیدی در دور ۶۷۵ میلیون دلاری سرمایهگذاری برای Figure AI بود، در کنار غولهای تکنولوژی دیگر مانند مایکروسافت و OpenAI.
به همین ترتیب، Apptronik، یک نوآور دیگر که از فناوریهای انویدیا استفاده میکند، به تازگی با DeepMind گوگل برای پیشبرد طرحهای رباتیک خود همکاری کرده است. با افزایش رقابت از سوی رقبایی مانند AMD در بازار چیپهای هوش مصنوعی، ورود به عرصه رباتیک برای انویدیا نه تنها یک شیفت استراتژیک بلکه یک ضرورت است.
در حال حاضر، AI ۸۸٪ درآمد ۳۵ میلیارد دلاری سهماهه انویدیا را تولید میکند. با این حال، با توجه به اینکه انتظار میرود بازار رباتیک تا سال ۲۰۲۸ تقریبا دو برابر شود ، شرکت هوشمندانه است که تلاشهای خود را در این جهت تقویت کند.