تکنولوژی

مدیرعامل تماشاخونه: رای دادگاه درباره سریال «آمستردام» به معنی محکوم شدن تماشاخونه نیست

طبق گفته بهروز نصرالهی رای دادگاه تجدید نظر در پرونده سریال «آمستردام» بر خلاف جوسازی ایجاد شده به معنی محکوم شدن این پلتفرم نیست، بلکه سرمایه‌گذار این سریال تنها توانسته‌ رای خانه سینما را غیر لازم‌الاجرا نشان دهد و با این حال تماشاخونه در تلاش است تا دوباره در فرآیند اعتماد به سرمایه‌گذار این سریال دچار اشتباه نشود و به باور کاربران خود خدشه نزند و مسئله را با مراجع قانونی پیگیری کند.

به گزارش پیوست اگر پیگیر ماجراهای VODها و سریال‌های آنها باشید حتما در جریان قطع ناگهانی سریال آمستردام از پلتفرم تماشاخونه هستید، پلتفرمی که بر پایه  AVOD فعالیت خود را آغاز کرد و آمستردام به عنوان اولین سریال اختصاصی این پلتفرم شناخته شد.

بهروز نصرالهی مدیرعامل تماشاخونه درباره مشکلات ایجاد شده در رابطه با سریال آمستردام به پیوست می‌گوید: طی قراردادی که ۱۴اسفند ۱۴۰۱ با سرمایه‌گذار سریال آمستردام منعقد شد تمام حقوق مادی و معنوی سریال آمستردام به تماشاخونه واگذار شد. حتی در این حد بگویم که ما پیش از آنکه حتی وی تعهدات مرحله اولشان را انجام دهند، واریزی ابتدایی را انجام دادیم، اما بعد از آن کم‌کم بهانه‌گیری‌های وی شروع شد.

بهروز نصرالهی مدیرعامل تماشاخونه

مدیرعامل تماشاخونه ادامه می‌دهد: در صورتی که هنوز سی قسمت ابتدایی را تحویل نداده بودند و این سریال هنوز به درآمدزایی نرسیده بود،سرمایه‌گذار از قسمت هشتم ساز ناسازگاری زد. طی فسخ قرارداد هم طبیعتا باید همه خسارت و هزینه‌های ما پرداخت می‌شد.

طبق گفته نصرالهی در این مدت سه فرد دیگر نیز نسبت به سریال ادعای مالکیت کرده بودند و تمام این چالش‌ها هر روز تماشاخونه را وارد چالش جدیدی می‌کرد: چندین بار چندین نفر هم ادعای مالکیت سریال آمستردام را داشتند و ما در این میان مجبور بودیم هربار با وکلای شرکت پیگیر این مشکلات نیز باشیم.

در نهایت ایشان وقتی رای خانه سینما را دیدند به دادگاه می‌روند و ابطال رای خانه سینما را از دادگاه می‌گیرند، یعنی در واقع ما حالا بازنده این دعوی نیستیم و آقای افشار هم برنده شکایت نیستند، بلکه ایشان توانسته‌اند رای خانه سینما را غیر لازم‌الاجرا نشان دهند و رای فسخ قرارداد را باطل کنند.

رویکرد تماشاخونه: آزموده را آزمودن خطاست

او ادامه می‌دهد: هرگز به دنبال رسانه‌ای کردن این مسئله نبوده‌ایم چون اولین سریال ما بود و دوست نداشتیم مخاطبانمان با تجربه بدی مواجه شوند اما سرمایه‌گذار این سریال به هیچ رای و قراردای پایبند نیست و همین ادامه کار را خطرناک کرده است و رفتارهای غیرحرفه‌ای ایشان ممکن است دوباره ما و مخاطبانمان را با چالش مواجه کند.

مدیرعامل تماشاخونه می‌گوید: تمام مالکیت مادی معنوی فکری سریال آمستردام همچنان برای تماشاخونه است و هیچ پلتفرمی حق انتشار این سریال را ندارد. طبق گفته بهروز نصرالهی رای دادگاه تجدید نظر در پرونده سریال «آمستردام» بر خلاف جوسازی ایجاد شده به معنی محکوم شدن این پلتفرم نیست، بلکه سرمایه‌گذار این سریال تنها توانسته‌ رای خانه سینما را غیر لازم‌الاجرا نشان دهد و با این حال تماشاخونه در تلاش است تا دوباره در فرآیند اعتماد به سرمایه‌گذار این سریال دچار اشتباه نشود و به باور کاربران خود خدشه نزند و مسئله را با مراجع قانونی پیگیری کند.

به گزارش پیوست اگر پیگیر ماجراهای VODها و سریال‌های آنها باشید حتما در جریان قطع ناگهانی سریال آمستردام از پلتفرم تماشاخونه هستید، پلتفرمی که بر پایه  AVOD فعالیت خود را آغاز کرد و آمستردام به عنوان اولین سریال اختصاصی این پلتفرم شناخته شد.

بهروز نصرالهی مدیرعامل تماشاخونه درباره مشکلات ایجاد شده در رابطه با سریال آمستردام به پیوست می‌گوید: طی قراردادی که ۱۴اسفند ۱۴۰۱ با سرمایه‌گذار سریال آمستردام منعقد شد تمام حقوق مادی و معنوی سریال آمستردام به تماشاخونه واگذار شد. واگذاری ۳۰ قسمت در چارچوب مجوزها به تماشاخونه صورت گرفت و بنا به مفاد قرارداد انحصار پخش نیز در اختیار پلتفرم تماشاخونه قرار گرفت.

نصرالهی ادامه می‌دهد: همه بندهای قراداد از ابتدا شفاف بود و بند به بند آن به تایید دو طرف رسید و قرارداد امضا شد. در این قرارداد حق و حقوق طرفین شفاف قید شده است و تاریخ شروع پخش سریال و هر آنچه مرتبط به موضوع، مشخص شده است. در این قرارداد آمده بود که پخش سریال از اواخر اردیبهشت سال ۱۴۰۲ آغاز شود و طی سه مرحله ۴۵ میلیارد تومان، ایمان افشار سرمایه‌گذار سریال به پلتفرم تماشاخونه تحویل دهد. حتی در این حد بگویم که ما پیش از آنکه حتی وی تعهدات مرحله اولشان را انجام دهند، واریزی ابتدایی را انجام دادیم، اما بعد از آن کم‌کم بهانه‌گیری‌های وی شروع شد.

بهروز نصرالهی مدیرعامل تماشاخونه

مدیرعامل تماشاخونه ادامه می‌دهد: در صورتی که هنوز سی قسمت ابتدایی را تحویل نداده بودند و این سریال هنوز به درآمدزایی نرسیده بود،سرمایه‌گذار از قسمت هشتم ساز ناسازگاری زد. ادعای سرمایه‌گذار هم این بود که بنا به یکی از بندهای قرارداد سرمایه‌گذار می‌تواند از محل درآمد تبلیغات سهم داشته باشد و به همین بهانه قسمت ۹ را تحویل ما ندادند.

چندین جلسه مداوم با هیات مدیره رایمون مدیا و سرمایه‌گذار برگزار کردیم و اعلام کردیم که ما تا کنون میلیاردها تومان خرج بیلبوردهای این سریال کرده‌ایم و از وی خواستیم تا رفتار غیرحرفه‌ای خود را کنار بگذارند. حتی پذیرفتیم مبالغ بیشتری را به ایشان بدهیم. اگر منصفانه نگاه کنیم هیچ کدام اینها حق نبود و فقط به خاطر اعتبار آسیاتک و به احترام کاربرانمان شرایط ناعادلانه‌ای را پذیرفتیم تا با لج و لجبازی حیثیت و اولین سریال اختصاصی ما زیر سوال نرود.

او ادمه می‌دهد: با اصرارهای ما و امتیازات ناعادلانه‌ای که به ایشان دادیم توانستیم قسمت ۹ و ۱۰ را هم از وی بگیریم و ایشان با وعده ۱۵ میلیارد تومان بیشتر قرار شد کار را به ما تحویل دهند. که این کار در عمل صورت نگرفت و از قسمت یازده به بعد تا کنون هیچ قسمتی به دست ما نرسیده است. تصور کنید که به چه میزان در این باره هزینه کرده بودیم و به عنوان اولین سریال اختصاصی چقدر جلوی کاربرانمان ناراحت و خجالت‌زده بودیم.

یک سریال و چند مالک

در نهایت کار این دعوا به خانه سینما کشیده می‌شود، نصرالهی در این باره می‌گوید: شکایت را به خانه سینما بردیم. برای ما جلسه‌های متعدد کارشناسی و رفع اختلاف گذاشتند و حتی مستندات ما مورد بررسی حسابرس قانونی قرار گرفت و در نهایت و با همه فراز و نشیب‌ها حکم خانه سینما به نفع ما صادر شد.

بهمن ماه بود که رای داوری خانه سینما ابلاغ شد. در رای آمده بود که ما باید آمستردام را از پلتفرم برداریم و به طور کل به سمت فسخ قرارداد برویم. طی فسخ قرارداد هم طبیعتا باید همه خسارت و هزینه‌های ما پرداخت می‌شد.

طبق گفته نصرالهی در این مدت سه فرد دیگر نیز نسبت به سریال ادعای مالکیت کرده بودند و تمام این چالش‌ها هر روز تماشاخونه را وارد چالش جدیدی می‌کرد: چندین بار چندین نفر هم ادعای مالکیت سریال آمستردام را داشتند و ما در این میان مجبور بودیم هربار با وکلای شرکت پیگیر این مشکلات نیز باشیم.

در نهایت ایشان وقتی رای خانه سینما را دیدند به دادگاه می‌روند و ابطال رای خانه سینما را از دادگاه می‌گیرند، یعنی در واقع ما حالا بازنده این دعوی نیستیم و آقای افشار هم برنده شکایت نیستند، بلکه ایشان توانسته‌اند رای خانه سینما را غیر لازم‌الاجرا نشان دهند و رای فسخ قرارداد را باطل کنند.

رویکرد تماشاخونه: آزموده را آزمودن خطاست

او ادامه می‌دهد: هرگز به دنبال رسانه‌ای کردن این مسئله نبوده‌ایم چون اولین سریال ما بود و دوست نداشتیم مخاطبانمان با تجربه بدی مواجه شوند اما سرمایه‌گذار این سریال به هیچ رای و قراردای پایبند نیست و همین ادامه کار را خطرناک کرده است و رفتارهای غیرحرفه‌ای ایشان ممکن است دوباره ما و مخاطبانمان را با چالش مواجه کند. آزموده را آزمودن خطاست و ما اگر نتوانیم سی قسمت را همزمان از ایشان تحویل بگیریم متعاقبا باید با ناسازگاری‌های ایشان به دنبال فسخ قرارداد باشیم. مضاف بر اینکه مالکیت مادی معنوی فکری برای تماشاخونه است و هیچ پلتفرمی حق انتشار این سریال را ندارد.

توسط
پیوست
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

بازگشت به بالا