تکنولوژی

ربات 'هیولایی مانند خرچنگ' با دقت در برابر مدال‌آور المپیک پینگ‌پنگ بازی می‌کند

ربات FORPHEUS، توسعه‌یافته توسط شرکت Omron، با توانایی‌های دقیق خود در یک مسابقه پینگ‌پنگ با میوا هاریموتو، مدال‌آور المپیک، به نمایش گذاشته شد. این ربات با استفاده از دوربین‌ها و حسگرهای خود، توپ و حریف را در زمان واقعی تعقیب می‌کند و با استفاده از داده‌ها، مسیر توپ را پیش‌بینی و عکس‌العمل نشان می‌دهد. FORPHEUS در نمایشگاه Semicon ژاپن در توکیو توجه‌ها را به خود جلب کرد.

میوا هاریموتو، برنده مدال نقره المپیک در پینگ‌پنگ، اخیراً با روبات FORPHEUS در رویدادی مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در توکیو مهارت‌های خود را آزمود. این روبات پیشرفته که توسط شرکت Omron توسعه یافته، در نمایشگاه Semicon ژاپن که در Tokyo Big Sight در ۱۳ دسامبر برگزار شد، همه توجه‌ها را به خود جلب کرد.

FORPHEUS نسل نهم از این نوع روبات‌ها است که در سال‌های گذشته به طور مداوم بهبود یافته است، تا جایی که هاریموتو در حین یک بازی ضربه زدن به توپ به سختی از پس سرعت این روبات برآمد. بر اساس ادعای Omron، نام این روبات ترکیبی از “For” و نام قهرمان یونانی و نماد خلاقیت انسانی، “آرفئوس” است.

هاریموتو طبق روایات، از توانایی‌های پینگ‌پنگ FORPHEUS شگفت‌زده شد. “واقعاً شگفت‌زده شدم”، او پس از مسابقه گفت.

“این ربات هیچ اشتباهی نکرد و بسیار پایدار بازی کرد، بنابراین فکر کردم تکنولوژی شگفت‌انگیز است. مرا وادار کرد تا تلاش بیشتری کنم زیرا احساس کردم باید همه ضربات را برگردانم”، او اضافه کرد.

ربات پینگ‌پنگ FORPHEUS

FORPHEUS از سه دوربین و مجموعه‌ای از حسگرها که بالای میز نصب شده‌اند استفاده می‌کند. این setup به روبات اجازه می‌دهد تا موقعیت توپ و حریف را در زمان واقعی تشخیص دهد و تعقیب کند.

با استفاده از این داده‌ها، "مغز" روبات می‌تواند مسیر محتمل توپ را محاسبه کند و پدال خود را برای اعتراض جابجا کند. روبات همچنین از هوش مصنوعی تولیدی (AI) برای مکالمه با حریف استفاده می‌کند.

اگر می‌خواهید خودتان این مسابقه را مشاهده کنید، ویدئو را در زیر قرار داده‌ایم. با این حال، توجه داشته باشید ویدئو به زبان ژاپنی است.

بنابر روایت‌ها، بهبودهای Omron در روبات برای روبات‌هایی مناسب است که به عنوان مربی عمل کنند، نه به عنوان یک رقیب المپیکی.

در نمایش در توکیو، ربات حتی حریفش را تحسین کرد و گفت: “به نظر می‌رسد که شما یک بازیکن پینگ‌پنگ باتجربه هستید.”

مسابقه بین ربات و هاریموتو با سرعت آهسته آغاز شد، اما با گذشت زمان، سرعت بازی افزایش یافت تا هر دو رقیب به حد خود برسند. برای بیشتر قسمت‌ها، FORPHEUS بیش از حد برای هاریموتو چالش‌برانگیز بود؛ اگرچه در برابر ضربات قوی از سوی المپیکی‌ها پاسخ خوبی نداد.

بهبود با هر نسل

شرکتی که پشت FORPHEUS هست بیشتر به خاطر محصولات مرتبط با سلامتی خود مانند دماسنج‌ها و وزن‌سنج‌ها شناخته می‌شود. با این حال، این شرکت همچنین یک خط تولید از ماشین‌آلات صنعتی ارائه می‌دهد که به کمک خودکارسازی خطوط تولید کمک می‌کند.

به این منظور و به عنوان یک ترفند بازاریابی، Omron از سال ۲۰۱۲ شروع به توسعه FORPHEUS کرد و آن را برای اولین بار در چین (خانه معنوی پینگ‌پنگ) به نمایش گذاشت. از آن زمان به بعد، تیم‌های متعددی در پشت صحنه کار کرده‌اند تا به صورت تدریجی روبات را بهبود دهند.

این امر منجر به تولید نسل جدیدی از آن شد که هر یک یا دو سال منتشر می‌شود. نسخه اخیر بهبود یافت تا بتواند ضربات زیر را برگرداند.

هاریموتو همچنین توصیه کرد که اجازه دادن به ضربات با چرخش بیشتر، باعث خواهد شد که FORPHEUS به بازیکنی قوی‌تر تبدیل شود. در آینده، Omron بی‌تردید به پیشنهادات او توجه خواهد کرد تا تعاملات آینده FORPHEUS را بیش از پیش تصحیح و بهبود دهد.

شاید، فقط شاید، آن‌ها حتی قادر به رفع ناتوانی واضح ربات در مقابل بازگشت‌های قوی از بازیکنان انسانی شوند.

توسط
Interesting Engineering
منبع
Interesting Engineering
نمایش بیشتر

اخبار مرتبط

بازگشت به بالا