روبات سنگ، کاغذ، قیچی تمام بازیها را میبرد، مخترعش شرط ۱۰ هزار دلاری برای شکست آن گذاشته است
مارک رابر، یوتیوبر آمریکایی معروف به ویدیوهای علمی و اختراعاتش، آخرین ساخته خود را معرفی کرده است.
او بهتازگی از روبات «راکی» رونمایی کرده که به نظر میرسد در بازی سنگ، کاغذ، قیچی شکستناپذیر است.
رابر که مهندس سابق ناسا بود و یوتیوبر شد، همچنین بنیانگذار CrunchLabs، شرکتی که اسباببازیهای علمی ماهانه میسازد، است.
به گفته رابر، راکی از فناوری پیشرفتهای برای پیشبینی و مقابله با هر حرکت حریف استفاده میکند.
در ویدیویی که اخیراً در کانال YouTube خود منتشر کرده، رابر قابلیتهای راکی را نشان داد و جایزه ۱۰ هزار دلاری برای کسی که بتواند آن را شکست دهد، ارائه کرد.
پس از بارگذاری، این ویدیو توجه گستردهای جلب کرده، میلیونها بازدید به دست آورده و بحثهایی درباره عملکرد بینقص روبات به راه انداخته است.
فناوری پیشرفته راکی سخت قابل شکست است
راز راکی در توانایی آن برای ردیابی حرکات دست و موقعیت انگشتان نهفته است. این امکان را به او میدهد که انتخاب بازیکن را فوراً تشخیص دهد و قبل از اینکه انسان بتواند حرکت دست خود را کامل کند، حرکت مقابلهای برنده را انتخاب کند.
رابر توضیح داده : «راکی نه تنها موقعیت دستان من را ردیابی میکند تا حرکات من را بالا و پایین مطابقت دهد، بلکه موقعیت انگشتان من را ۱۰۰ بار در ثانیه با استفاده از حسگر حرکت دست مادون قرمز و یک مینی کامپیوتر تست میکند تا مشخص کند چه حرکتی میکنم.»
با این حال، در ویدیو رابر همچنین استراتژیای را به اشتراک گذاشته که بازیکنان میتوانند برای بهبود شانس خود و احتمالا شکست راکی از آن استفاده کنند.
او گفت: «باید بدانید که در حالی که در مقابل انسانهای دیگر بازی میکنید، ترفندی وجود دارد که میتواند در ۷۵ درصد مواقع شما را به برد برساند.»
او الگویی از بازی سنگ، کاغذ و قیچی به صورت متوالی را پیشنهاد کرد که ممکن است شانس برد را افزایش دهد.
رابر توضیح داد: «چند سال پیش، محققان ۵۴ هزار بازی سنگ، کاغذ، قیچی را بررسی کردند و یک الگو را کشف کردند.»
«اگر حریف شما برنده شود، کمی بیشتر احتمال دارد با انتخاب قبلی خود بماند، و اگر شکست بخورد، کمی بیشتر احتمال دارد انتخاب خود را به بعدی در خط سنگ، کاغذ، قیچی تغییر دهد.»
او اذعان میکند که حتی با این استراتژی، شکست دادن راکی یک چالش دلهرهآور است.
رابر نتیجهگیری میکند: «متاسفانه، صرف نظر از استراتژی شما، شانس شما در مقابل راکی خیلی، خیلی کمتر است! به شکل ۰٪»
این اولین روبات سنگ، کاغذ، قیچی نیست
جالب است که این بار اولی نیست که یک روبات برای تسلط بر بازی سنگ، کاغذ، قیچی طراحی شده است.
حدود ۱۲ سال پیش، آزمایشگاه گروه ایشیکاوا در توکیو، ژاپن، روباتی مشابه با نام Janken توسعه داد که همچنین ادعای داشتن نرخ موفقیت ۱۰۰٪ با استفاده از فناوری ردیابی سرعت بالا میکرد.
سه سال بعد، آنها سومین نسخه از روبات Janken را راهاندازی کردند، که «فناوریهای ردیابی سرعت بالا شامل ‘۱ms Auto Pan-Tilt’ و ‘Lumipen 2’ را برای گسترش میدان دید سیستم دید سرعت بالا ادغام کرد.»
ساخته رابر، با این حال، این مفهوم را با وارد کردن آن به یک اسباببازی تجاری به جلو گرفته است.
اکنون، اینکه آیا کسی موفق میشود راکی را شکست دهد و جایزه ۱۰ هزار دلاری را به دست آورد، باقی مانده است دید شود. اما یک چیز قطعی است که تا به حال، راکی به عنوان قهرمان بیرقیب سنگ، کاغذ، قیچی تثبیت شده است.