تکنولوژی
چتبات «الیزا» اولین در جهان با استفاده از کدهای اصلی کامپیوتری دهه ۱۹۶۰ MIT احیا شد
پژوهشگران موفق به احیاء «الیزا»، اولین چتبات جهان، با استفاده از کدهای اصلی کامپیوتری که نزدیک به ۶۰ سال فراموش شده بود، شدند. این چتبات که توسط پروفسور جوزف ویزنبام در دهه ۱۹۶۰ طراحی شده بود، تاثیر بزرگی در توسعه هوش مصنوعی داشته است. احیای الیزا نه تنها یک دستاورد فنی محسوب میشود، بلکه بر اهمیت حفظ تاریخ در علوم کامپیوتر نیز تاکید میکند.
پژوهشگران با موفقیت "الیزا"، اولین چتبات جهان، را با استفاده از کد کامپیوتری اصلی که نزدیک به ۶۰ سال فراموش شده بود، احیا کردند. الیزا را میتوان "لوسی" چتباتهای هوش مصنوعی نامید. این نرمافزار پیشرو توسط تیمی با نام "باستانشناسان نرمافزار" دوباره به زندگی بازگشت. الیزا در دهه ۱۹۶۰ توسط پروفسور جوزف ویزنبام از MIT طراحی شد و به نام الیزا دولیتل، شخصیت اصلی نمایشنامه "پیگمالیون"، نامگذاری شد که گفتار خود را برای پذیرش در جامعهی بالانشین تغییر میدهد. الیزا در ابتدا به عنوان یک مدل ساده ارتباطی عمل میکرد، که شبیهسازی یک جلسه درمانی با پاسخگویی به ورودی کاربران به سؤالات و ایجاد گفتگویی مشابه جلسات درمانی انسانی را انجام میداد. اثر الیزا بر توسعه هوش مصنوعی قابل توجه است. در یک مقالهای که در پایگاه داده پیشچاپ arXiv منتشر شده است، پژوهشگران نحوه شبیهسازی «اسکریپت دکتر» الیزا را در یک جلسه رواندرمانی تشریح کردند، جایی که با ورودیهایی مانند «مردها همه شبیه هم هستند» پاسخهایی از قبیل «به چه نحو؟» میداد. این مدل اولیه مباحث اساسی برای فناوریهای هوش مصنوعی امروزی را بنیانگذاری کرد. کد اصلی ویزنبام در زبان برنامهنویسی اکنون منسوخ شدهای به نام پردازشگر فهرست متقارن الگوریتم میشیگان (MAD-SLIP) نوشته شده بود. اما خیلی زود به لیسپ ترجمه شد چون فناوری در اوایل اینترنت گسترش یافت. در حالی که نسخه لیسپ محبوبیت یافت، کد اصلی تا سال ۲۰۲۱ که جف شرگر، دانشمند شناختی از دانشگاه استنفورد، و مایلز کراولی، آرشیودار MIT، آن را در میان مقالات ویزنبام پیدا کردند، گمان میشد از دست رفته است. "من به ویژه علاقهمندم که بدانم پیشگامان اولیه هوش مصنوعی چگونه فکر میکردند،" شرگر به لایو ساینس در یک ایمیل گفت. "داشتن کد دانشمندان کامپیوتر نزدیکترین چیز به داشتن سوابق افکار آنهاست، و چون الیزا بود و هنوز هم هست، به خوبی یا بدی، یک نشانه از هوش مصنوعی اولیه است، من میخواهم بدانم او به چه چیزی فکر میکرد." این پژوهشگران حتی نمیدانستند که کد کار میکند و تنها راه پیش رو آزمایش آن بود. احیای اولین چتبات جهان چالشی عظیم بود. تیم مجبور بود در کدی کهنه و دارای خطا کار و آن را شبیهسازی کنند تا رایانهای مانند دهه ۱۹۶۰ که الیزا را اجرا میکرد میساختند. تلاشهای آنها در ۲۱ دسامبر به ثمر نشست، هنگامی که الیزا بعد از شش دهه دوباره به زندگی بازگشت. «با راهاندازی آن، ما نشان دادیم که این واقعاً بخشی از تبار واقعی الیزا است و نه تنها کار میکند، بلکه به نحو بسیار خوبی کار میکند،» شرگر گفت. تیم یک باگ در کد پیدا کرد که باعث میشد برنامه هنگام وارد کردن اعداد توسط کاربران، مانند "شما امروز ۹۹۹ هستید" کرش کند. بازگرداندن الیزا به حالت عملیاتی تنها یک دستاورد فنی نیست، بلکه مسئله گستردهتری در زمینه علوم کامپیوتر را نشان میدهد که نوآوری را به حفظ تاریخ آن ترجیح میدهد. این کوتاهی میتواند منجر به از دست رفتن دانش و درک مهم شود. شناسایی پیشرفتهای محاسباتی به عنوان بخشهای جداییناپذیر از میراث فرهنگی ما ضروری است. این موضوع بر نیاز به تلاشهای جمعی برای حفظ و محافظت از این آثار دیجیتالی اولیه تاکید دارد تا اطمینان حاصل شود که آنها به عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهانی ما باقی بمانند.